Blok tematyczny:Żyjemy bez uzależnień Temat dnia: Dlaczego palenie papierosów jest szkodliwe? Cel ogólny: -poznanie szkodliwości dymu papierosowego na zdrowie człowieka Cele operacyjne: -uczeń zna składniki dymu tytoniowego i wie, że są szkodliwe dla zdrowia, -zna pojęcia: nałóg, bierne palenie, -potrafi współpracować w grupie, -czyta tekst ze zrozumieniem, -potrafi zaprezentować swoje opinie na forum klasy. Obszary edukacji:zdrowotna, polonistyczna. Metody pracy:pogadanka, dyskusja, burza mózgów. Formy pracy:zbiorowa, w grupach. Środki dydaktyczne: arkusz papieru, pisaki, teksty do czytania, teksty do uzupełniania, figury geometryczne. Przebieg zajęć
Wprowadzenie
•wymienienie czynników niezbędnych do życia człowiekowi ( m. in. powietrze), •wskazanie źródeł zanieczyszczenia powietrza i ustalenie, że jednym z nich jest dym papierosowy. Część właściwa zajęć •powieszenie na tablicy dużego arkusza papieru, na którym umieszczone jest pytanie: dlaczego ludzie palą papierosy?, •uczniowie przedstawiają swoje propozycje (burza mózgów) zapisując je na arkuszu, •dzielimy je na 4 podstawowe przyczyny palenia papierosów: palenie papierosów uspokaja, palenie papierosów zwiększa koncentrację uwagi, palenie papierosów jest oznaką dorosłości, palenie papierosów stanowi przyjemność, •proponujemy uczniom, aby zastanowili się, czy rzeczywiście tak jest, dzielimy klasę na 4 grupy (uczniowie dobierają się wg kształtów figur geometrycznych) •każda grupa dostaje do przeczytania tekst i ma po 10 minutach opowiedzieć, czego się dowiedziała, a także wypowiedzieć się czy są jakiekolwiek powody do sięgania po papierosa.
Grupa I Zastanówcie się czy palenie tytoniu uspokaja? Przed podjęciem decyzji przeczytajcie poniższy tekst: Dym tytoniowy Jednym ze składników dymu tytoniowego jest tlenek węgla, czyli czad. Jest on trucizną. Wywołuje chwilowe poczucie uspokojenia. Wdychany przez dłuższy czas, powoduje większą nerwowość. Nie trzeba samemu palić, aby być narażonym na działanie nikotyny. Wystarczy, że ktoś pali w naszej obecności, aby takie same reakcje zostały wywołane w naszym organizmie. Stajemy się wówczas biernymi palaczami.
Grupa II Zastanówcie się, czy palenie tytoniu zwiększa koncentrację uwagi? Przed podjęciem decyzji przeczytajcie poniższy tekst:
Nikotyna
Najważniejszym składnikiem tytoniu jest nikotyna. Jest ona silna trucizną, która działa na układ nerwowy człowieka. Z początku pobudza, potem paraliżuje. Szczególnie wrażliwe są na nią organizmy dzieci i młodzieży. Nie trzeba samemu palić, aby być narażonym na działanie nikotyny. Wystarczy, że ktoś pali w naszej obecności, aby takie same reakcje zostały wywołane w naszym organizmie. Stajemy się wówczas biernymi palaczami.
Grupa III Zapoznajcie się z podstawowymi składnikami dymu tytoniowego. Zadecydujcie, czy palacz, który zna skład dymu tytoniowego i mimo to pali papierosy jest osobą dojrzałą i odpowiedzialną.
Składniki dymu tytoniowego
Nikotyna to silna trucizna. Odkłada się w organizmie człowieka przez wiele lat i może zaatakować go dopiero po długim czasie. Szczególnie wrażliwe na działanie nikotyny są organizmy dzieci i młodzieży. Tlenek węgla (czad) to trucizna powodująca choroby serca i głowy. Ciała smołowate mają silne działanie rakotwórcze. Pyły są przyczyną kaszlu palaczy. Nie trzeba samemu palić, aby być narażonym na działanie nikotyny. Wystarczy, że ktoś pali w naszej obecności, aby takie same reakcje zostały wywołane w naszym organizmie. Stajemy się wtedy biernymi palaczami.
Grupa IV Na podstawie podanego rysunku określcie, jakie organy człowieka są szczególnie wrażliwe na działanie szkodliwych składników dymu tytoniowego? Zadecydujcie, czy dla chwilowej przyjemności warto tak narażać swoje zdrowie?
Wyniki pracy grup dowodzą, iż nie ma takiego powodu, aby sięgać po papierosa.
Podsumowanie Dla utrwalenia wiadomości uczniowie otrzymują tekst do uzupełnienia, który głośno odczytują, a następnie pod tematem zajęć, wklejają do zeszytu. Palenie tytoniu powoduje: •nowotwory ………………………..………i innych narządów •wrzody …………………..……………….. •żółknięcie ………………………………… •szybsze starzenie się ……………………. •hamowanie…………….. u dzieci i młodzieży
Nie trzeba samemu palić, aby być narażonym na działanie …………………. Wystarczy, że ktoś pali w naszej obecności, aby takie same reakcje zostały wywołane w naszym organizmie. Stajemy się wówczas ……………. …………………… Palenie tytoniu jest nałogiem, to znaczy …………………………………………….., którego trudno się pozbyć. Stąd wniosek, że nie należy go nigdy ……………………………..……
Ocena pracy dzieci na zajęciach. Zadanie domowe Porozmawiaj z kimś, kto w Twoim domu pali papierosy, opowiedz mu o tym, jak bardzo jest to szkodliwe dla Niego i dla Ciebie. Poproś, aby spróbował rzucić palenie lub przynajmniej nie palił przy Tobie.
Scenariusz opracowała mgr Urszula Faron |